Ennaltaehkäise niska-hartiakipu

Päätettä tuijottavan istumatyöläisen arkea: niska naksuu ja narahtaa, hartiat kiristävät ja kivistävät, päätä juimii. Ehkäise ennalta!

Ergonomia on tärkeää

Niska-hartiaseudun lihakset soisivat olevansa muussa asennossa kuin siinä tyypillisessä: ahertaja on kumartunut päätteensä ääreen ja ­liikahtaa korkeintaan kahvi- ja lounastauon ajaksi. Ei siis mikään ihme, että niskaa ja hartioita kolottaa vimmatusti työpäivien päätteeksi.

Jos olet yli 30-vuotias nainen, potevia kanssasisariasi on peräti ­40 prosenttia suomalaisista naisista. Miehiä vaiva kohtaa hiukan harvemmin: neljännes heistä oireilee. Opiskelijatkaan eivät ole vaivoilta turvassa.

Mikäli niska on pitkän aikaa taipuneena eteen ja päivä kuluu kumarassa istuen, vaivoja voi harvoin välttää. Tähtiäkään ei kannata liiaksi tutkailla eikä päätetyössä näyttö saa olla liian korkealla. Niska-hartiakipu voi yltyä myös taakse taipuneesta tai vartalon kiertyneestä asennosta. Hyväksi eivät ole myöskään koholla olevat tai värinälle alttiit kädet, minkä vaikkapa kampaajat ja porarit tietänevät.

Kun niska ja hartiat ovat pitkään samassa, ergonomisesti huonossa asennossa, niihin kohdistuu staattista jännitystä. Jos lihasten aineenvaihdunta ei toimi kunnolla, pehmytkudoksissa alkaa tuntua kipua. Staattisessa työasennossa riskinä on, että kaularangan välilevyt kuluvat. Oireina voi olla päänsärkyä ja hui­mausta sekä sormien pistelyä ja puutumista.

Kohenna asentoa!

Parasta hoitoa on lihasjännityskivun ennalta ehkäisy. Koko kropan ja etenkin yläselän ja niskan huonoa asentoa tulisi välttää. Työpäivän aikana kannattaa oikaista ryhtiä ja liikutella kehoa säännöllisin väliajoin. Jos käytössä on sähköpöytä, töitä voi tehdä päätteen ääressä myös seisten.

Töiden lomassa on hyvä venytellä ja rentouttaa niska-hartiaseudun lihaksia. Päätä ja hartioita voi pyöritellä sekä nojautua välillä taaksepäin. Istumatyöläisen kannattaa pitää minitaukoja, nousta aika ajoin ylös ja kävellä edes hiukan.
Säännöllinen liikunta vapaa-ajalla tekee hyvää koko keholle: etenkin sauvakävely ja kuntosaliharjoittelu vähentävät lihasten jännitystiloja.

Apua apteekista

Jos särky vaivaa, kipulääkkeitä voi käyttää lyhytaikaisesti. Ne voivat helpottaa myös lihasjännitystä. Kipu- ja jumitiloissa saattaa olla hyötyä lihaksia rentouttavasta lääkkeestä tai voiteesta, joka vilkastuttaa verenkiertoa. Myös kylmägeeli tepsii niska-hartia­seudun kipuihin ja laukaisee lihasjännitystä.

Olon helpottamiseen kannattaa kokeilla lämpötyynyä, joka lievittää kipua ja rentouttaa lihaksia. Myös kipukoukku laukaisee lihasjännitystä, rentouttaa lihaksia, vähentää kipua ja elvyttää verenkiertoa. Se on kehitetty erityisesti niska-, hartia- ja selkävaivoihin.