Energiaa arkeen

Moni aloittaa syksyn energiaa puhkuen. Kesän jäljiltä virtaa piisaa, ja on monenlaisten uusien alkujen aika. Jos puhti uhkaa hiipua pimeyden lisääntyessä, löytyy piristyskeinoja ihan läheltä.

Perusresepti syysväsymyksen selättämiseen on yksinkertainen. Kun syö terveellisesti, nukkuu hyvin ja reippailee ulkona, ovat tasapainoisen arjen ainekset koossa. Loskaisen lokakuun ja säkkipimeän marraskuun ei tarvitse olla pakkopullaa, vaan syksyä kannattaa piristää, vaikkei alakulon alho uhkaisikaan.

Syksyllä on hyvä aika tarkistaa ehkä turhiksikin tavoiksi piintyneitä rutiineja. Tarkkaile iltoja ja aamuja: Siinä missä lapsille huomautetaan helposti ruutuajasta, myös aikuisten kannattaa seurailla ruutujen ääressä viettämäänsä aikaa. Niin televisio, tietokone kuin älylaitteetkin kannattaa sammuttaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, sillä levolliset yöunet ovat kaiken perusta.

Puhelinta parempi petikaveri on oma kumppani tai kirja, sillä älylaitteiden kirkas valo häiritsee unihormoni melatoniinin tuotantoa. Ennen nukahtamista on oiva hetki myös pysähtymiseen ja lyhyeen mindfulness- eli tietoisen läsnäolon harjoitukseen: kuuntele kehoasi ja sitä, millaisia viestejä se päivästäsi välittää.

Aamuihinkin panostaminen antaa energiaa. Laita kello soimaan varttitunti normaalia aikaisemmin ja herättele itsesi uuteen päivään lempeästi venytellen. Kun itsensä ankkuroi ajatuksin hetkeen, saattaa se antaa päivälle hyvän suunnan.

Kaksivuotiaan poikansa kanssa elävä Kaisa Uurtio kertoo rytminsä muuttuvan luontevasti hieman verkkaisemmaksi aina syksyisin. Ruokavalio kevenee, ja elämä palautuu kesän jälkeen hyvään, normaaliin arkirytmiin. Kaisa pitää syksystä ja haluaa luoda myös kotiin värikylläisen syystunnelman. ”Hankin pari vuotta sitten keittiöön pirteän keltaiset tuolit. Pienillä sisustusratkaisuilla, vaikka verhojen ja tyynyjen vaihtamisella, saa syysilmeen kotiin. Luon sisälle lämpöä kynttilöillä, ja nautin myös luonnon tarkkailusta ja muuttumisesta. Sadesääkin on kaunis.”

Kaksivuotiaan poikansa kanssa elävä Kaisa Uurtio kertoo rytminsä muuttuvan luontevasti hieman verkkaisemmaksi aina syksyisin. Ruokavalio kevenee, ja elämä palautuu kesän jälkeen hyvään, normaaliin arkirytmiin. Kaisa pitää syksystä ja haluaa luoda myös kotiin värikylläisen syystunnelman. ”Hankin pari vuotta sitten keittiöön pirteän keltaiset tuolit. Pienillä sisustusratkaisuilla, vaikka verhojen ja tyynyjen vaihtamisella, saa syysilmeen kotiin. Luon sisälle lämpöä kynttilöillä, ja nautin myös luonnon tarkkailusta ja muuttumisesta. Sadesääkin on kaunis.”

Arjen ilopilkut

Vaikka kesä on herkkuja täynnä, runsas ruoka maistuu monelle myös syksyisin. Väsyneenä keho tuntuu kaipaavan usein hiilihydraattipitoista ruokaa, mikä väsyttää oloa entisestään. Syksyiseen ruokavalioon sisältyy kuitenkin luontevasti paljon kasviksia, marjoja ja muita värikkäitä ruokia, ja raskaiden ruokien kokkaamisen sijaan kotikyökki kannattaakin valjastaa uusien makujen koekeittiöksi.

Riittävän proteiinin, tärkeiden rasvahappojen ja vitamiinien saanti on syytä varmistaa läpi vuoden, ja etenkin D-vitamiinin syöminen on valon vähetessä tärkeää. Kun flunssapöpöt saa pidettyä loitolla, liikenee voimia arkiseen jaksamiseen.

Säännöllinen liikunta on voittamaton keino niin mielen kuin kehonkin lääkitsemiseen. Liikuntaa on hyvä harrastaa vähintään pari kertaa viikossa, ja koska lajien kirjo on lähes rajaton, mieleisensä löytää varmasti kokeilemalla. Harrastus voi olla toki muutakin kuin hikipäistä urheilua. Musiikki ja tanssiminen sytyttävät taatusti valon pimeimpäänkin iltaan.

Metsässä liikkuminen ja luonnon tarkkailu ovat oikeaa luomuterapiaa, joka vie myös huomion hetkeksi pois omista murheista. Hiljaisessa luonnossa on tilaa ajatuksille ja elämysten kokemiselle.

Myös uuden oppiminen ja uusiin tilanteisiin hakeutuminen ovat oiva tapa aktivoida itseään. Syksyn tullen kansalaisopistot ja harrastusseurat täyttyvät innokkaista kokeilijoista. Vapaaehtoistyö vaikkapa vanhusten parissa voi antaa paljon voimaa, uusia ajatuksia ja ystävyyssuhteita.

Tero Hiekkalinna suorastaan odottaa syksyn pimeneviä iltoja. Silloin voi nimittäin luoda katseensa kaukaisuuteen ja ryhtyä tutkimaan jälleen tähtitaivasta. ”Itse löydän jokaisesta vuodenajasta hyviä puolia. Kesäloman jälkeen olo on virkeä, ja kun elo–syyskuussa illat pimenevät, alan tarkkailla taivasta kaukoputken ja kameran kanssa. Minä saan pimeydestä ja tähtitaivaasta energiaa, ja itselleni loka–marraskuu on parasta aikaa.”Tero kannustaa kaikkia katselemaan pimentyvälle syystaivaalle. ”Valaistusta kaupungista ei tarvitse mennä kuin kymmenisen kilometriä syrjemmälle, jolloin linnunradan voi nähdä jo paljain silmin. Juuri syksyllä se menee upeasti taivaan halki”, Tero vinkkaa.

Tero Hiekkalinna suorastaan odottaa syksyn pimeneviä iltoja. Silloin voi nimittäin luoda katseensa kaukaisuuteen ja ryhtyä tutkimaan jälleen tähtitaivasta. ”Itse löydän jokaisesta vuodenajasta hyviä puolia. Kesäloman jälkeen olo on virkeä, ja kun elo–syyskuussa illat pimenevät, alan tarkkailla taivasta kaukoputken ja kameran kanssa. Minä saan pimeydestä ja tähtitaivaasta energiaa, ja itselleni loka–marraskuu on parasta aikaa.”Tero kannustaa kaikkia katselemaan pimentyvälle syystaivaalle. ”Valaistusta kaupungista ei tarvitse mennä kuin kymmenisen kilometriä syrjemmälle, jolloin linnunradan voi nähdä jo paljain silmin. Juuri syksyllä se menee upeasti taivaan halki”, Tero vinkkaa.

Kuuntele itseäsi

Oma keho ja mieli kertovat parhaiten, mitä ne kaipaavat. Yhtä lailla kuin aktiivinen harrastaminen ja puuhailu, tärkeää on myös mielen rauhoittaminen ja itsensä kuunteleminen. Joillekin syksy voi olla oikea aika ottaa rauhallisemmin ja hidastaa hieman tahtia. Kohtuulliset alakulon kaudet ovat osa normaalia elämänkulkua, ja tummien päivien jälkeen kirkastuu kyllä.

Kirkasvalolamppujen valkoinen valo virkistää väsynyttä, ja se on tutkitusti hyvä vaihtoehto päivien valaisemiseen. Mikäli pimeimpään aikaan on mahdollisuus matkustaa oikean auringon hellittäväksi, on loppuvuosi hyvä aika etelänmatkoille.

Syksyssä on kauneutensa. Joskus sen huomaamiseen tarvitsee toisen ihmisen. Vaikka hyvän elokuvan katselu sohvan nurkkaan yksin käpertyen on paikallaan silloin tällöin, ­kannattaa myös ihmisten kohtaamiseen panostaa. Ajatusten vaihto, yhteiset lenkit ja illanvietot ystävien kanssa piristävät ja avaavat uusia näkökulmia.

Yleistä kaamosaikaan vaivaavaa syysväsymystä ei pidä sekoittaa vakavampioireiseen masennukseen. Jos väsymys ja apatia eivät nujerru kotikonstein, on paikallaan varata aika lääkärille.

Syksy_Anna_Kaisa_Ylonen

Eläkepäiviään viettävä Anna-Kaisa Ylönen kertoo huumaantuvansa alku­syksystä. ”Syksyllä on helppo uudistua, kun on kesällä imenyt energiaa. Sienet ja värikylläinen luonto kutsuvat ulkoilemaan, ja itse tulen aivan villiksi, kun kansalaisopiston ohjelma kopsahtaa postiluukusta. Joudun puremaan hammasta, jotta en ottaisi liikaa kursseja!”Anna-Kaisalle vaikeinta on marras- joulukuun vaihde. ”Pimeimpään aikaan on hyvä, kun on selkeä viikko-ohjelma, joka pakottaa lähtemään neljän seinän sisältä. Marraskuun surumielisyys on myös koettava, jotta talven valkeus tuntuisi lohduttavalta”, Anna-Kaisa muistuttaa.