Painon­hallinnan alussa jätin pois turhat sokerit

Hilla Biermann, 32, kyllästyi isoon olemukseensa ja päätti aloittaa painonhallinnan. Tähän mennessä painoa on pudonnut 12 kiloa, ja matka kohti vielä kevyempää oloa jatkuu.

Aloitin siitä, että jätin pois ylimääräiset sokerit. Tapanani oli esimerkiksi syödä autossa karkkia ja suklaata – tosi usein. Käytin sokeria paljon, peitin esimerkiksi jokaisen teekupillisen pohjan reilulla kerroksella.

Sokerin karsiminen oli aluksi vaikeaa, olin äkäinen ja kiukkuinen ensimmäiset päivät. Kyllä siihen kuitenkin tottui.

Nykyisin juon teeni ilman sokeria ja katson muutenkin, ettei syömissäni ruuissa ja välipaloissa ole yli kymmentä grammaa sokeria sadassa grammassa. Esimerkiksi maustetuissa rahkoissa voi olla todella paljon sokeria.

Työpaikan ravintolassa otan jälkiruokaa vain harvoin. Hedelmiä ja marjoja syön ilman rajoituksia.

Muutosta tapahtui myös aamiaisissa. Nykyisin syön aina aamiaisen, ennen jätin sen yleensä väliin. Syön jotain kunnollista, kuten puuroa ja kananmunaa tai rahkaa ja banaania. Hyvän aamiaisen ansiosta pystyn ohittamaan aamukahvipullat, joita meidänkin työpaikalla on lähes joka päivä tarjolla.

Syön nykyisin useammin kuin ennen, mutta paremmin, ja ruoka on ravitsevaa. En vedä täysin askeettista linjaa, otan juhlissa laihan kakkupalan ja leffaan saatan ostaa pienen karkkipussin. Tuskin olisin onnistunut näin hyvin, jos olisin kieltäytynyt sokerista ihan kokonaan.

Laihtuminen tuntuu hyvältä. Oloni on terveempi, ja se olikin tärkein päämääräni. Jaksan käydä lenkillä paremmin kuin ennen, hölkkääminen ei enää kivistä nilkoissa ja polvissa. Olen lisännyt muutenkin liikuntaa, käyn salilla ja kuljen työmatkat pyörällä tai kävellen.”