Painon­hallinnassa laihduttaminen ei tarkoita nälkää

Ari Näätsaari, 51, huomasi, että vuosien varrella kertynyt ylipaino alkoi häiritä aktiivisen kuntourheilijan menoa. Hän onnistui painonhallinnassa laihduttamalla noin 10 kiloa pääasiassa syömisrytmiään muuttamalla.

Tapanani on herätä jo viideltä, aamiaisen syön kuudelta. Aiemmin söin lounaan noin klo 12, jolloin aamiaisen ja lounaan väliin jäi liian pitkä aika. Nälkä kasvoi isoksi, eikä lounasravintolassa meinannut tarjotin riittää, kun lapoin ruokaa kukkuroittain.

Lisäsin aamuihin kello yhdeksän välipalan, ns. kakkosaamiaisen, jonka ansiosta nälkä pysyy lounaan lähes­tyessä maltillisena.

Illanvietto oli ennen jatkuvaa napostelua. Söin leivän, hedelmän, karkkia – ja taas jotain makeaa. Tuntui, että nälkä ei hävinnyt mihinkään, vaikka söin koko ajan.

Nyt ruokarytmiin kuuluu lounaan jälkeen välipala, iltaruoka ja ilta­pala. Kuvittelin, että laihduttaessa kuuluu olla nälkä, mutta minulla ei ole vatsa kurninut kertaakaan. Päinvastoin tuntuu, että syön enemmän kuin ennen. Karkkiakin ostan joskus, mutta pussi kestää paljon pitempään kuin aiemmin.

Olen myös lisännyt vihannesten ja juuresten syöntiä, täytän niillä puolet lautasesta. Kuituja saan puuroon ja jugurttiin lisätyistä ruisleseistä. Raejuustoa lisään proteiinin takia.

Keventyneen olon huomaa selvästi lenkkeillessä. Parhaan kohteliaisuuden sain vaimolta: kuorsaan kuulemma paljon vähemmän kuin ennen.”