Viisi vinkkiä selkäkivun ennaltaehkäisyyn

Fysioterapeutti Anu Perälä Oulusta vinkkaa, millä keinoin pidät selästäsi hyvää huolta.

1. Arkiliikunta

Omat jalat kannattaa ottaa alle aina kun mahdollista: nouse portaita hissin sijaan, puuhaile rennosti lasten kanssa, vietä aktiivista arkea.

2. Ryhti ja liike

Kiinnitä huomiota ryhtiin: seiso suorassa, ajattele itsesi pitkäksi. Vältä turhaa istumista. Nouse ylös, kävele ja seiso yhdellä jalalla. Liikuta selkää pitkin päivää kaikkiin suuntaan: tee taivutuksia eteen, taakse ja sivuille ja kierrä vartaloa.

3. Tue lannenotko

Käytä tukityynyä tai vaikka pyyhettä alaselän notkon ja istuimen välissä autoillessasi ja istuessasi.

4. Lepoasennot pitkin päivää

Käy hetkeksi lattialle ja nosta jalat ylös. Tuolilla istuessasi levitä jalat ja taivuta vartalo kohti lattiaa.

5. Muista selän keskiasento

Kun siivoat tai nostat tavaroita, pidä selkä aina suorana. Etenkin eteenpäin taipuessa kiertoliike aiheuttaa helposti repeämiä, pullistumia ja noidannuolia. Nosta aina jaloilla niin, että polvet ovat koukussa ja liike lähtee lantiosta.